GIO – Globaal Individuele Ondersteuning

Extra ondersteuning van kinderen met een ontwikkelingsvertraging of verstandelijke beperking in de kinderopvang en/of op school.

Sinds september 2019 biedt het VAPH, in samenwerking met Opgroeien en Departement Onderwijs, de kans om kinderen tijdelijk extra te ondersteunen in de kinderopvang of op school. GIO is laagdrempelige vraaggerichte hulp. Het is een uitbreiding van rechtstreeks toegankelijke hulp (RTH). Thuisbegeleidingsdienst Start West-Vlaanderen is als RTH-dienst erkend om GIO aan te bieden.

Inclusie wil zeggen dat een kind met een ontwikkelingsvertraging of beperking kan deelnemen en erbij horen, binnen zijn mogelijkheden.
Het doel van GIO is om extra in te zetten op participatie, ontwikkelingskansen en het verkleinen van drempels binnen een inclusietraject. Elk traject is uniek en op maat van het kind. Het welbevinden van het kind staat centraal.

Voor wie?

  • Voor kinderen jonger dan 8 jaar die naar de reguliere kinderopvang, kleuteronderwijs of het eerste leerjaar gaan.
  • Er is sprake van een specifieke zorgvraag.
  • Kinderen die beroep doen op een ondersteuningsnetwerk komen niet in aanmerking voor GIO.


Praktisch:

  • GIO gaat wekelijks door op een vast tijdstip en duurt minstens 2u. Een begeleidingsperiode duurt maximaal 4 maanden. Er zijn max. 30u GIO ter beschikking.
  • De begeleiding is op vraag van ouders en de school en/of kinderopvang (eventueel in overleg met partners zoals CLB, inclusiecoach…).
  • Er wordt een GIO-begeleidingsplan opgemaakt samen met de ouders en de school/kinderopvang.
  • De begeleiding gaat altijd door op school of in de opvang.
  • Combinatie met thuisbegeleiding binnen RTH is mogelijk.
  • Wij combineren niet met ondersteuning vanuit een leersteuncentrum.
  • GIO is gratis.

Mogelijke Inhoudelijke doelstellingen binnen GIO:

Ten aanzien van het kind:

  • Werken rond het welbevinden en zich goed voelen in de klas
  • Omgaan met overgangsmomenten
  • Communicatie verbeteren
  • Interactie en contact met andere kinderen en leerkracht/begeleider verbeteren
  • Omgaan met over - of onderprikkeling
  • Zelfstandigheid bevorderen
  • Omgaan met vrij spel - momenten
  • Leren wachten, beurt nemen
  • Installeren van de nodige hulpmiddelen
  • Aanbieden van structuur en inoefenen van routines
Ten aanzien van de leerkracht/begeleider:
  • Verwachtingen van de leerkracht en kind in kaart brengen
  • Beeldvorming rond prikkelverwerking a.d.h.v. sensorisch profiel, emotionele ontwikkeling en voorlopers in communicatie
  • Psycho-educatie: inzicht in de beperking
Voor meer informatie contacteer 050/ 40 50 00 of mail info@startwestvlaanderen.be